دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، انتخاب شهرداران توسط مردم را با توجه به قوانین و ساختار کنونی شوراها و شهرداری ها، باعث افزایش مشکلات موجود و تضعیف نهاد شورا ارزیابی کردند. شورای شهر همچنین فرصت دو ماهه‌ای برای تهیه طرح جامع زیباسازی تهران تعیین کرد.

به گزارش گروه شهری همشهری، رئیس شورای شهر دیروز در یکصدو پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر با اشاره به طرح این موضوع در مجلس گفت: هر چند انتخاب شهردار توسط مردم کار پسندیده و درستی است ولی در شرایط کنونی که ساختار و قوانین شوراها به گونه ای تدوین شده که شهردار را شورا انتخاب کند این مسأله در حال حاضر عملی نیست و برای انجام این کار ابتدا باید بسترهای لازم فراهم شود.

مهدی چمران افزود: درباره انتخاب شهردار توسط مردم و مشکلات و پیامدهای آن گفت و گوهایی با نمایندگان مجلس انجام و نقطه نظرات کارشناسی شوراها در این باره به آنها منتقل شده است.

خسرو دانشجو نیز با بیان اینکه شورای شهر، شورای شهرداری است گفت: شورای شهر با جایگاه واقعی فاصله جدی دارد زیرا در بسیاری از کشورها پارلمان های شهری اختیارات مهمی در مدیریت شهری دارند. از این رو بدون اصلاح قانون شوراها و تقویت جایگاه شوراها سپردن انتخاب شهردار به مردم مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

دانشجو همچنین اختلاف در شورای شهر را رد کرد و گفت: 15 عضو شورای شهر با اتحاد هر چه تمام‌تر دوران مسئولیت را با همدلی و هماهنگی به پایان خواهند رساند و آن را تحویل تیم بعدی خواهند داد.

شریعتمداری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در این باره گفت: الگوبرداری ناقص از کشورهای دنیا در انتخاب شهردار توسط مردم با وضعیت موجود اشتباه است. زیرا هنوز بسترهای این کار فراهم نشده است.

به گفته وی، از آنجا که مدیریت واحد شهری هنوز در کشور محقق نشده و شوراها نیازمند تقویت هستند باید اجازه دهیم شوراها مسیر طبیعی خود را طی کنند و به تدریج اصلاحات انجام شود.
عباس شیبانی عضو شورا نیز گفت: انتخاب شهردار توسط شورای شهر بار مالی ندارد ولی توسط مردم بار مالی نیز دارد و این پیشنهاد اصلاً منطقی نیست.

امیررضا واعظی آشتیانی عضو هیأت رئیسه و خزانه دار شورای شهر نیز گفت: در شرایطی که شهرداران از شوراها تمکین نمی کنند، در صورت انتخاب شهردار توسط مردم حتی ممکن است شهرداران شوراها را دور بزنند و برای خودشان دولت مستقل شوند.

آشتیانی افزود: شوراها در دنیا سابقه 100 ساله ولی انتخاب شهردار توسط مردم سابقه 20 ساله دارد و این امر نشان می دهد که انتخاب شهردار توسط مردم به گذشت زمان و بسترسازی نیاز دارد.

زیباسازی تهران

در جلسه دیروز همچنین یک فوریت لایحه ساماندهی زیباسازی شهر تهران که در آن شهرداری موظف است ظرف دو ماه نسبت به ارایه طرح جامع زیباسازی پایتخت اقدام کند به تصویب رسید.

مهنوش معتمدی آذر در دفاع از این لایحه گفت: هدف از طرح یک فوریت این لایحه، ضرورت ضابطه مند شدن نصب تندیس ها و مجسمه ها در سطح شهر است.

رسول خادم رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا نیز گفت: در اجلاس کمیسیون های فرهنگی اجتماعی شوراهای مراکز استانها این موضوع به عنوان طرح ساماندهی مبلمان شهری پیگیری می شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز گفت: بحث زیبا سازی، ساماندهی و مکان یابی تندیس ها و نمادهای یادمانی بدون در نظر گرفتن کل فضای تهران عملی نیست.

وی با بیان اینکه میادین تهران از نظر هویت شهری وضعیت مناسبی ندارند و هر سال با تغییراتی روبه رو می شوند خواستار ساماندهی میادین شهر شد.

وی افزود: نماد و تندیسی که هویت را در تهران نشان دهد بسیار کم دیده می شود به طوری که تهران حتی کمتر از دیگر شهرها نماد و تندیس دارد.

به گفته وی در کل تهران یک نماد از دفاع مقدس وجود ندارد و این در حالی است که بیشترین شهید دوران دفاع مقدس مربوط به تهران است.

خسرو دانشجو مخبر کمیسیون شهرسازی نیز در این باره گفت: در بسیاری از میادین تهران تندیس هایی نصب می شود که سازمان زیبا سازی اطلاعی از آنها ندارد.

وی با اشاره به ساخت تندیس های مختلف در سازمان زیبا سازی در دوره مدیریت های سابق گفت: برخی از این تندیس ها دارای ارزش گذاری های متفاوت و گاهی عجیب  و غریب هستند.

دانشجو گفت: با توجه به اینکه طرح جامع مبلمان شهری در حال بررسی است به شهرداری توصیه می شود تا زمانی که طرح جامع مبلمان شهری ارایه نشده از دست زدن به تندیس ها و ایجاد تغییرات در آن جلوگیری کند.

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران گفت: برای ساماندهی زیبا سازی شهر تهران، اتاق فکر ایجاد شده است.

حجت الله ملاصالحی افزود: در تمام موارد مربوط به ساماندهی زیبا سازی شهر تهران هیأت های علمی فعال هستند و به نوعی اتاق های فکر در این خصوص شکل گرفته است.

وی با اشاره به ضابطه مند نبودن بخش تندیس ها و مجسمه ها در تهران گفت: کار حرفه ای در این رابطه صورت نگرفته است.

اعتراض به تأخیر در تخریب دیوار زندان اوین

نایب رئیس شورای شهر با انتقاد از تأخیر در مورد تخریب دیوار زندان اوین خواستار بررسی این موضوع شد.

حسن بیادی پیشنهاد کرد کمیته ویژه ای برای بررسی دلایل این تأخیر با حضور کمیسیون های شورا و شهرداری تشکیل تا مشخص شود چرا با وجود اینکه 35 میلیارد تومان از شهرداری گرفته شده اجازه تخریب به موقع دیوار زندان اوین برای ادامه بزرگراه یادگار امام را نداده اند.

وی گفت: اگر پول مورد نیاز برای انجام پروژه پرداخت شده علت تعلل چیست، با توجه به پرداخت هزینه پروژه نباید حقوق مردم تضییع شود.

بیادی با اشاره به اینکه قیمت 70 هزار متر زمین زندان اوین در سال 82 براساس متری 500 هزار تومان محاسبه شده است گفت: باید بررسی شود که آیا قیمت  زمین در آن سال به همین میزان ارزش داشته است یا نه؟

وی افزود: سازمان زندان ها بیش از 35 میلیارد تومان از شهرداری گرفته ولی اجازه راهگشایی و تخریب را جز در بخشی از زندان نداده است.

چمران نیز با تأکید بر این موضوع گفت: باید علت تأخیر انجام این پروژه مشخص شود و دلیلی ندارد به خاطر داشتن قدرت، توان و اختیارات هرگونه برخوردی را با شهر داشته باشند.

کد خبر 1601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز